Några ord med Centimeter om nya albumet 70

Centimeter har tidigare släppt musik på svenska, men är nu aktuella med sitt första engelskspråkiga album 70 – en skiva jag efter singeln Motorhead börjat lyssna mycket frekvent på. Men vad fick dem egentligen att plötsligt byta språk? Jag pratade med Johan i bandet.

Pressbild_sv

– Två saker. För mig personligen att jag känner att jag har en större frihet i val av ämnen och ord. Om man har ambitionen att skriva bra texter på svenska inom vår genre så finns det så många fallgropar att trilla ner i. Det går absolut, men det tar tid om man vill hålla kvalitén uppe. Jag kände att jag ville få ett större flöde i textförfattandet och kunna tänka mer innehåll än form. Vad ska vi skriva om snarare än vilka ord kan jag använda. Det tog ett tag att ställa om till engelska, för jag vill ju ändå kunna leka och vrida och vända lite på språket och det finns inte en låttext på ”70” som jag inte kan stå för. Jag börjar alltid med texten. Ingen text, ingen låt.

Det andra är för oss som band. Helt plötsligt kan vi skicka över musik till resten av världen och få respons på det vi gör. Och den är chosefri utan konstiga referenser eller hänsyn till vilka vi är. Skriver du på svenska så åker lätt referenslådorna fram och första reaktionen blir en ryggradsreflex ”Hjälp! Vart ska jag lägga den här?!”. Jag kan förstå det, jag är delvis likadan.

Att vi kommer från det där kalla landet någonstans i norr är tillräckligt exotiskt och att få positiv feedback på det sättet har varit en kick för oss som känns ny och inspirerande.

Vad kul. Det kan jag tänka mig. Hur har arbetet med 70 skiljt sig från hur ni tog er an Mellanrum från 2006?

– Att vi denna gång tidigt bestämde oss för att repa fram låtarna. Om vi kände att vi hade något med potential så spelade vi in med exempelvis en mobiltelefon och gick sedan vidare till nästa. Vi ville inte fastna i förproduktion, ljud, pålägg etcetera, eller spela in låt för låt som vi gjorde på ”Mellarum”. Sedan ägnade vi två månader till att prod-repa och rensa bort. Själva inspelningen gjorde vi på två veckor. Från morgon till kväll utan avbrott. Det mesta gjorde vi alla tillsammans live.

Hur har arbetet med producenten Christoffer Roth fungerat?

– Chrille bidrog till livekänslan och till att behålla spontaniteten. Dessutom såg han till att allting lät bra. Det är ju speciellt att helt plötsligt ha någon man från börja inte riktigt känner som är inne och rotar i något man jobbat med under en lång tid. Men det var en angenäm upplevelse och egentligen en helt naturlig fortsättning på att inte tänka för mycket, utan helt enkelt åka med och försöka behålla det som uppstår i stunden. Säkert bidrog också det faktum att vi hade tidspress. Det brukar hjälpa.

Hur föddes idén till videon för låten Motorhead?

– Idén till låten kom egentligen till på “den svenska” tiden från textraden “med en motor i mitt huvud”. Grundtemat lyckades hänga sig kvar och resulterade till slut i Motorhead.

Regissören Markus Johnsson frågade vad låten handlade om och svaret blev att ständigt springa utan att stanna upp, utan en tanke om varför eller var man är på väg, eller när du ska få en boll i huvudet. Lite som spökboll. Markus tolkning var som att springa ett gatlopp naken mitt bland fyrverkerier. Fast med lite adderad frihetskänsla. Vi tyckte det var klockrent, resten var transpiration.

Vad är planerna nu den närmsta tiden omkring release?

– Först ska vi ha en rejäl fest för våra vänner och de som varit inblandade. Sen ska vi ut och möta publiken, det som vi faktiskt har längtat efter under hela arbetet med ”70”.