Regissören Kevin Slack

Igår skrev jag om musikvideon Handwritten och idag pratar jag med mannen bakom den och flera andra spännande projekt. Regissören Kevin Slack började med att berätta om hur han fann kärleken till film.

– Jag blev intresserad av filmskapande i high school när jag fick i uppgift att återskapa en scen från Scarface. Jag blev omedelbart förälskad och bestämde mig för att söka till School of Visual Arts på Manhattan. Ända sedan dess har jag gjort kortfilmer och musikvideor.

Jag tycker om båda dina kortfilmer The Support Group och The Drought och tycker att det finns en överhängande ensamhet eller rädsla för ensamhet i de båda. Är det ett medvetet val av tema?

– I The Drought finns det definitivt en aspekt av ensamhet som Jonas lever med. Han är helt ensam sedan frun dog och han tillbringar i stort sett sina dagar ute på gatan. Jag skulle säga att jag mer hade en tanke på att vara en outsider än just ensamhet i de båda kortfilmerna. Jag kände mig alltid som en outsider i high school och de första åren i college, så det är någonting jag lätt kan relatera till. Man skulle i och för sig kunna säga att känslan av att vara en outsider och känslan av att vara ensam går hand i hand, och det skulle jag kunna hålla med om.

När du börjar arbeta med en musikvideo, hur ser processen oftast ut?

– Vanligtvis får jag ett e-mail från ett skivbolag, ett band eller deras manager som frågar om jag vill skicka in ett treatment (mer detaljerad synopsis) till en låt. Ibland har de redan en idé om vad de vill göra och ibland ger de mig inga detaljer alls. Sedan lyssnar jag vanligtvis på låten en miljon gånger tills någon sorts bild dyker upp i huvudet. Nästan alla treatment jag har skrivit har kommit från en enda bild. Efter det skickar jag in mitt uppslag till dem och om de gillar det arbetar vi oftast fram och tillbaka med idén tills alla inblandade är nöjda.

Du har jobbat med flera av The Gaslight Anthems musikvideor. Hur tycker du att det samarbetet har förändrats med åren?

– När vi först gjorde en musikvideo till deras låt Drive filmade vi den under en spelning i en källare i New Jersey. Det var kanske femton personer i publiken och de flesta i bandet visste inte ens om att jag var där för att filma dem! Så från det till dagsläget när de ligger på ett stort skivbolag, vi har en riktig budget och hundratusentals eller till och med miljoner kommer se videon. Jag har varit med dem ända från början, innan de ens hette The Gaslight Anthem, så det har varit en jävla resa att få se dem växa. Jag är tacksam över att de tagit med mig på den resan.

Från vad jag har förstått så kommer musikvideon till Handwritten också bli en kortfilm. Vill du berätta lite om det?

– Ja! Jag är så förväntansfull inför det. När Benny (trummis i Gaslight) kom till mig med idén att göra den här musikvideon hade han också idén om att göra en längre version av den. Han är intresserad av att ta sig in i filmindustrin, så det här var ett sätt för oss att jobba nära på ett projekt och för honom att få lite vana vid filmskapande. Kortfilmen är i stort sett en förlängd version av musikvideon utan bandet och med egen musik. Tempot är mycket långsammare och filmen är ungefär femton minuter lång. Vi jobbar på att skicka in den till filmfestivaler och göra en massa coola grejer med den. Jag har ingen uppfattning om när folk kommer ha möjlighet att se den, men förhoppningsvis snart. Häromdagen såg jag faktiskt den färdiga versionen av filmaffischen som designades av El Jefe, en fantastisk konstnär.

Avslutningsvis, har du några framtida projekt som du kan dela med dig av?

– Jag har några fler musikvideor på gång och arbetar just nu på min första långfilm. Jag skrev precis färdigt en kortfilm också som jag gärna vill regissera de närmsta månaderna, men ingenting mer specifikt som jag kan dela med mig av än. Snart!


Du kan hitta flera av Kevins videor och kortfilmer på Kevin-Slack.com.

Annonser